Ile pieniędzy wydajemy na zakupy kosmetyczne? Czym się kierujemy, wybierając konkretne produkty? Cena, marka czy polecenie specjalisty ma największe znaczenie? Odpowiedzi, oparte na konkretnych danych, poznasz poniżej.

Kosmetyczny ranking miast: jak kupujemy kosmetyki?

W raporcie stworzonym przez zespół analityczny MINTI Shop wzięło udział 1012 kobiet z 10 największych miast Polski. Na pytania w ankietach online odpowiadały mieszkanki: Warszawy, Krakowa, Katowic, Poznania, Szczecina, Lublina, Gdańska, Łodzi, Bydgoszczy oraz Wrocławia. Co pokazuje przygotowany raport? Jak kupujemy kosmetyki?

Ile wydajemy na kosmetyki?

Według raportu najwięcej na kosmetyki wydają mieszkanki Łodzi, Wrocławia i Katowic. Warszawianki są dopiero na 4. miejscu. W tym miastach ponad połowa kobiet wydaje na kosmetyki więcej niż 150 zł miesięcznie. W perspektywie wszystkich 10 miast głosy rozkładają się po równo, 42% badanych deklaruje, że na kosmetyki wydaje poniżej 150 zł, tyle samo kobiet twierdzi, że wydaje 150–300 zł miesięcznie. Jedynie 16% badanych ujawniło, że na swoje kosmetyczne potrzeby jest w stanie wygospodarować kwotę większą niż 300 zł miesięcznie.

Te wyniki znajdują poparcie w innym elemencie badania. Kobiety zostały również zapytane o to, czym kierują się podczas zakupów. Wyniki mogą zaskoczyć. Przede wszystkim ceny mają o wiele mniejsze znaczenie niż powszechnie się uznaje. Okazało się bowiem, że jedynie 13% kobiet deklaruje, że cena ma dla nich kluczowe znaczenie podczas zakupów.

Świadome zakupy

Bardzo cieszy fakt, że jako pierwsze i najważniejsze kryterium wyboru aż 36,5% badanych wskazało skład produktu. Jest to bardzo pozytywna informacja. Oznacza to, że wśród Polek rośnie świadomość dotycząca produktów kosmetycznych.

Coraz więcej z nas czyta etykiety, sprawdza składy, stara się dopasowywać kosmetyki do konkretnych potrzeb skóry. Świadczy o tym zresztą także drugie kryterium, które odgrywa nie mniej istotną rolę w wyborze produktów kosmetycznych. Chodzi tutaj o wybór aż 31% konsumentek, które posiłkują się opiniami ekspertów. Dzięki nim są w stanie podjąć decyzję o zakupie kosmetyku.

Czy marka kosmetyku ma znaczenie?

Mogłoby się wydawać, że łatwo przywiązujemy się do marek i raczej zostajemy z nimi na dłużej. Badanie MINTI Shop jednak każe nieco zweryfikować ten pogląd. Okazuje się, że jedynie 15,5% badanych wskazuje markę jako ważne kryterium swojego wyboru.

Może to oznaczać, że klientki są bardziej skłonne do zmiany dotychczas stosowanego produktu, jeśli znajdą produkt ciekawszy, o lepszym składzie. Badanie pokazało również, że kobiety często robią zakupy, kiedy skłonią ich do tego promocje. Aż 35,5% klientek podkreśla, że atrakcyjna promocja potrafi skutecznie skłonić je do zakupów. Częściej kupujemy kosmetyki dlatego, że jest na nie promocja, a nie dlatego, że kończą się w domu ich zapasy

Ważne w tym kontekście jest także to, że aż 80% kobiet wierzy w skuteczność kosmetyków. Jeśli więc produkt nie spełni pokładanych w nim oczekiwań, dość szybko może zostać zamieniony na inny kosmetyk. To wszystko stanowi spore wyzwanie dla marek, które muszą nadążać za konsumentem i odpowiadać na jego potrzeby. Jednocześnie rosnąca świadomość kosmetyczna Polek daje szansę także mniejszym, rodzinnym markom, manufakturom, nowym firmom kosmetycznym pojawiającym się na rynku. Okazuje się, że dobrym składem i skutecznością można wygrać w oczach klientek z największymi kosmetycznymi gigantami.  Więcej danych z raportu można znaleźć tutaj.

Materiał informacyjny MINTI SHOP

literatura