Od kilku lat studia na kierunku „kosmetologia” cieszą się dużym zainteresowaniem. Po otrzymaniu dyplomu magistra można się spodziewać dużej konkurencji na rynku pracy. Aby zdobyć pracę po kosmetologii i zaistnieć jako fachowiec, trzeba wykazać się czymś ponadprzeciętnym. Pytanie: „czym?”.

Rozpoczynając pracę jako kosmetolog, należy zacząć od podejścia do zawodu. Nie wystarcza mieć tylko indeks. Praca ta opiera się w 100% na kontakcie z klientem – bardzo często przeradza się w wieloletnią współpracę klient-kosmetolog. Dlatego do gruntownej wiedzy teoretyczno-praktycznej powinno dodać się umiejętność rozmowy z klientem oraz budowania relacji. Jeśli klient nie zaufa osobie, która zajmuje się jego skórą, to nie będzie stosował się do jej wskazówek, a pielęgnacja nie przyniesie efektu. Ta zasada działa w dwie strony. Jeżeli kosmetolog nie pozna klienta i nie zaufa mu, to będzie bał się wykonywać bardziej inwazyjne zabiegi, które przyniosłyby lepszy skutek od dotychczas stosowanych. Zawód kosmetologa jest często porównywany z zawodem psychologa – dobry kosmetolog musi umieć słuchać swoich klientów.

Szkolenia

Młody kosmetolog, chcący wyróżnić się na rynku pracy, musi czerpać swoją wiedzę z różnych źródeł, nie tylko ze studiów. Gama różnorodnych szkoleń, kursów, konferencji czy sympozjów jest tak szeroka, że każdy na pewno znajdzie coś dla siebie. Udział w takich branżowych spotkaniach daje możliwość zdobycia nowych umiejętności, często potwierdzonych certyfikatami, stwarza sytuacje do dyskusji oraz wymiany doświadczeń. Dla pracodawcy młodego kosmetologa jego udowodniony udział w szkoleniu to sygnał, że potencjalny pracownik gabinetu kosmetologicznego chce cały czas zdobywać i poszerzać swoją wiedzę.

Praktyka

W wielu ogłoszeniach o pracę dotyczących kosmetologa znajdziemy podpunkt: „co najmniej pół roku doświadczenia w zawodzie”. W tym miejscu należy podkreślić, że zawód kosmetologa rozpoczyna się od pierwszych zajęć praktycznych na studiach! Młodzi kosmetolodzy często zapominają zarówno o tych zajęciach, jak i o praktykach zawodowych wykonywanych w trakcie studiów. To duży błąd, który może zaważyć w rywalizacji o stanowisko pracy. Obok wiedzy teoretycznej niezbędna jest również wiedza praktyczna.

Specjalizacja

Zdarza się, że młody kosmetolog na początku swojej kariery zawodowej, łapie się wszystkich możliwych dziedzin kosmetologii. Człowiek jednak nie jest robotem i nie będzie we wszystkim dobry. Z tego względu na samym początku warto zastanowić się, jakie sektory kosmetologii są najbardziej interesujące. Jedne osoby czują się pewnie w robieniu manicure, inne z kolei nie wyobrażają sobie pracy bez zabiegów w obrębie twarzy, szyi i dekoltu. Dobrze jest więc skupić się na tych dziedzinach, które sprawiają nam największą przyjemność, i co za tym idzie, szkolić się jak najwięcej na ten wybrany temat. Lepiej być prawdziwym ekspertem od jednego niż ciągnąć kilka srok za ogon.

Języki obce

Wiele uczelni w ramach studiów gwarantuje zajęcia z języka obcego zawodowego. Znajomość takiego języka to dla młodego kosmetologa duży atut. Bardzo często do salonów trafiają obcokrajowcy, z którymi dobrze byłoby porozmawiać w sposób przyjazny i konkretny. Język angielski jest tu absolutną podstawą, natomiast znajomość dodatkowych języków obcych na pewno zaprocentuje w trakcie procesu rekrutacji. Nauka języka daje także możliwość wyjazdu i podjęcia pracy kosmetologa za granicą.

Znajomość branży

Na rozmowach rekrutacyjnych potencjalni pracodawcy bardzo często zadają pytania o znajomość firm branżowych oraz kosmetyków. Rynek kosmetyczny jest bardzo bogaty i nie sposób poznać wszystkich marek, jednak orientacja w tych najbardziej znanych jest wskazana. Temat ten można zagłębić poprzez pisma branżowe. Znajdziemy w nich opisy linii zabiegowych, informacje o efektach, jakie dają oraz o ich producencie. Młody kosmetolog powinien także uczestniczyć w eventach z branży beauty. W trakcie ich trwania można porozmawiać z przedstawicielami, przetestować produkty oraz otrzymać próbki.

Dodatkowe aktywności

Oprócz doświadczenia zawodowego pracodawcy cenią sobie zaangażowanie potencjalnych pracowników w różne inicjatywy kosmetologiczne, ich udział w konkursach, przynależność do kół naukowych itp. Każda dodatkowa aktywność i inicjatywa branżowa jest jak najbardziej wskazana, bo daje większe szanse na rynku pracy.

Prezencja

Kosmetolog jest bardzo często wizytówką gabinetu, dlatego podczas rozmowy rekrutacyjnej ważne jest zrobienie dobrego wrażenia. Nienaturalny wygląd i nieadekwatny do sytuacji strój dość często dyskwalifikują kandydata już na wstępie. Poza tym nie należy zapominać, że uśmiech i pozytywne nastawienie do pracy to podstawa w walce o każde stanowisko, nie tylko kosmetologa.

literatura