Po okresie jesienno-zimowym skóra jest często poszarzała, odwodniona, niedotleniona i podrażniona. Powodem tego są przede wszystkim: niedobór światła słonecznego, niska temperatura na dworze oraz suche powietrze w pomieszczeniach. Duży wpływ na kondycję skóry ma również dieta.  Co więc jeść i jak pielęgnować skórę, aby odzyskała swój blask na wiosnę?

Aby przywrócić skórze blask na wiosnę, warto zastosować się do takich rad:

  1. dokładnie oczyszczaj skórę,
  2. silne ją nawilżaj i odżywiaj,
  3. postaw na rozjaśnianie i regenerację cery,
  4. chroń skórę przed promieniowaniem UV,
  5. zadbaj o dieta bogatą w warzywa i owoce.

1. Oczyszczenie skóry

Jednym z podstawowych kroków w pielęgnacji skóry w okresie wiosennym jest usuwanie zrogowaciałego naskórka. Można zrobić to samemu w domu – warto korzystać z peelingów enzymatycznych lub drobnoziarnistych, albo oddać się w ręce specjalisty (kosmetologa/kosmetyczki), który wykona odpowiedni dla nas zabieg (np. peeling kawitacyjny, oksybrazja, mikrodermabrazja lub złuszczanie kwasami). W obu przypadkach efektem będzie oczyszczona i odświeżona skóra.

Zabiegi złuszczające doskonale przygotowują skórę na kolejne etapy pielęgnacji i przyczyniają się do tego, że sam naskórek dużo łatwiej absorbuje substancje aktywne. Warto wykonać serię zabiegów, gdyż uzyskamy wtedy lepszy i trwalszy efekty. Poza tym regularne działanie na skórę pobudza jej procesy regeneracyjne.

2. Nawilżenie i odżywienie

Nocą skóra pracuję na najwyższych obrotach. Warto więc właśnie wieczorem stosować odżywcze maski i/lub sera. Na dzień natomiast sprawdzą się kremy o lekkiej konsystencji, zawierające substancje nawilżające, tj.: kwas hialuronowy, proteiny jedwabiu czy gliceryna. W składzie kremów pożądane są również oleje: arganowy, migdałowy oraz awokado.

Do kosmetologicznych zabiegów nawilżających i odżywiających zalicza się m.in. mezoterapię. Gwarantuje ona penetrację substancji aktywnych w głąb skóry, omijając przy tym barierę naskórkową, która w pewien sposób utrudnia przenikanie niektórych składników. Do najczęściej wprowadzanych w ten sposób substancji należy kwas hialuronowy. Związek ten silnie pobudza pracę komórek skóry, poprawia jej elastyczność, hamuje objawy starzenia i głęboko nawilża.

3. Rozjaśnienie i regeneracja

Po okresie jesienno-zimowym skóra wykazuje bardzo duże zapotrzebowanie na składniki łagodzące podrażnienia, regeneracyjne oraz rozjaśniające. Warto więc stosować preparaty zawierające witaminy A, E i C oraz prowitaminę B5 (d-Panthenol). Dlaczego?

Witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczach, dzięki czemu potrafi przeniknąć przez barierę naskórkową i dotrzeć w głąb skóry. Ponadto wspomaga regenerację i odbudowę komórek, pobudza produkcję kolagenu i przyśpiesza gojenie.

Witamina C to silny przeciwutleniacz (wychwytuje wolne rodniki, hamując proces starzenia się skóry). Wykazuje działanie przeciwzmarszczkowe, regeneracyjne i delikatnie złuszczające – przez to skóra staje się rozświetlona, a powierzchowne przebarwienia się rozjaśniają.

Witamina E zapobiega powstawaniu podrażnień i stanów zapalnych, wzmacnia barierę naskórkową, wychwytuje wolne rodniki i uszczelnia naczynia włosowate. Łatwo przenika przez skórę i dociera w głąb skóry właściwej.

d-Panthenol ma działanie nawilżające i kojące, co prowadzi do zmniejszenia podrażnień i zaczerwienień skóry. Dodatkowo regeneruje naskórek, przyspieszając gojenie drobnych ranek, zadrapań i otarć.

Ważne: Aby dodatkowo wspomóc procesy regeneracyjne skóry, na noc wskazane jest nałożenie kremu, którego skład będzie bogatszy od tego stosowanego na dzień.

4. Ochrona

Wiosną i latem zaleca się szczególną ochronę skóry przed promieniami słonecznymi. Dlatego też w ciągu dnia należy stosować kosmetyki zawierające filtry UVA i UVB. Słońce odgrywa ważną rolę dla naszego organizmu, ale powinniśmy cieszyć się nim rozsądnie i z umiarem. Nie trzeba specjalnie "wystawiać" się na promienie słoneczne. W zupełności wystarczy 15 minut dziennie – w tym czasie produkowana jest dobowa dawka wit. D.

Duża ilość promieniowania UV nasila procesy fotostarzenia i fotoalergii. Jest przyczyną pojawiających się na skórze przebarwień, zaczerwienień, a także nasila wydzielanie sebum oraz zwiększa ryzyko powstania nowotworów skóry, w tym najgroźniejszego — czerniaka.

5. Dieta

Wraz z nadejściem wiosny warto wzbogacić dietę w witaminy i mikroelementy – w znacznym stopniu poprawią one wygląd skóry. Tak samo ważne jest nawadnianie organizmu wodą i sokami – przyjmowanie 2 litrów płynów dziennie, pomaga w regeneracji i nawilżaniu cery.

Ważne: Na koniec należy podkreślić, że istotne jest działanie kompleksowe. Dopiero połączenie pielęgnacji skóry od zewnątrz z pielęgnacją od środka pozwala wrócić do prawidłowego funkcjonowania oraz przywrócenia blasku i zdrowego wyglądu naszej skóry.

literatura